2.7. A Corvina integrált könyvtári rendszer a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban

(Béniné Virág Mária)

   1999 tavaszán a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár munkatársaiból álló szakmai team megálmodott egy könyvtári rendszert, amely alkalmas arra, hogy alkalmazásával a fővárosi könyvtári ellátás központosítottan történjék. Az új könyvtári szoftver alapkövetelményeit és az elvárásokat szakmai dokumentációba gyűjtve közbeszerzési eljárás keretében hirdettük meg. A kiírásban megfogalmazottak lefedték a korszerű nagyvárosi közművelődési könyvtári igényeket. A cél az volt, hogy a kiválasztott szoftver hosszú évekre megoldja a könyvtári munkafolyamatok számítógépesítését, az adatok kezelését egy központi rendszerben. Az ezredfordulókor fél tucat nagy könyvtári rendszerrel dolgoztak a magyar könyvtárak, melyek lehetőségeit tanulmányozva készült el a szakmai dokumentáció. Tudtuk, nehéz lesz a választás, mert minden rendszernek volt előnye, de önmagában egyik sem volt képes maximálisan lefedni a könyvtári munkafolyamatokat.

A rendszer bevezetése

   A beérkezett pályázatok közül a Corvina integrált könyvtári rendszer nyert, melynek akkori terjesztői, fejlesztői, a szakmai dokumentációban kiírt feltételeknek megfelelően "csomagolták" pályázatukat. A szerver beszállítása után az installálás megtörtént. Az éles üzembe helyezésig gyakorlatilag néhány hónapunk volt, hiszen a Központi Könyvtár rekonstrukciós munkálatainak befejezéséig meg kellett oldani az új rendszer bevezetését. Kezdetektől folyamatos volt a fejlesztés, sok új szakmai feladat várt a FSZEK könyvtár-informatikusaira. Ez idő alatt kellett:

   2000 őszén a Központi Könyvtár megnyitásakor a Corvina katalogizáló, kölcsönző és katalógus moduljai működtek. A Palotában tovább folyt a rekonstrukció, az olvasók csak az épület felét vehették igénybe. A "félkész" rendszerrel a félkész épületben napi 2500 olvasót szolgáltunk ki.

A Corvina bevezetése a Központi Könyvtárban
1999. november1.A rendszerhez szükséges UNIX szerver átvétele, konfigurálása, üres adatbázis kialakítása.
2000. január2.Első konverzió: próbaadatbázis felállítása.
3.katalogizálók számára katalogizálás a MARC szabvány alapján tanfolyam.
2000. február - május4.Próba-konverziók, adatbázis építések, tesztelések, egyeztetések, hibajavítások.
2000. június - augusztus5.A TextLib adatbázis előkészítése a végleges konverzióra, példányok állományba sorolása, hibás rekordok javítása.
2000. július6.Felkészülés a Corvinában végzendő katalogizálásra.
(mellette még TextLib-ben is dolgoztunk!)
2000. szeptember7.Végleges konverzió, adat-egyeztetés, hibajavítások.
8.HunMarc export tesztelése, melyre szükség van a rekordok visszatöltéséhez a régiós adatbázisokba, TextLib-be, hogy a tagkönyvtárak is tudjanak adatokat rögzíteni.
9.Audiovizuális-adatbázis bibliográfiai rekordjainak javítása, kiegészítése.
2000. október10.A központi TextLib adatbázis lezárása, konverzió.
11.A rekordok Corvinából TextLib-be való visszatöltésének kialakítása,
HunMarc export program fejlesztése, tesztelések.
12.Kölcsönzési modul átvétele, tanulása - tanítása.
2000. november13.Könyvek katalogizálása Corvinában.
14.Audiovizuális állomány-rekordok előkészítése a konverzióra.
15.Központi Könyvtár részleges megnyitása, a gépi kölcsönzés bevezetése.
16.Könyvrekordok exportja, visszatöltése TextLib-be, a "régiós" adatbázisokba.
2000. december17.A különálló audiovizuális és könyv adatbázis állományának összefésülése,
a konverziós hibák javítása Corvinában.
2001. január18.Szerzeményezési és periodika modul specifikációja.
2001. február - június19.A gyakorlat során kiderült, egy ilyen méretű könyvtárban nem megoldható a rendszer "normál" működtetése (állomány-nagyság, forgalom, kölcsönzési adminisztráció), a fejlesztők terve átállás Oracle adatbázis kezelőre, a rendszer átstrukturálása.
2001. június - augusztus20.Átállás az Oracle adatbázis kezelő használatára.
21.Szerver-és kliens-gépek bővítése, adatok migrálása.
2001. szeptember22.A Központi Könyvtár teljes körű nyitása - példányok eltűnése, hibafeltárások, állományellenőrzési munkák javítása.
23.HunMarc export bővítése a példányok exportálási lehetőségével.
2001. október24.A Corvina szerzeményezési és periodika modul átvétele tesztelésre.
25.Megoldódott a katalógus-cédula nyomtatása.
2001. november26.Újabb fejlesztés kezdete: a kettős adatbázis (bibliográfiai és kölcsönzési) megszüntetése: adatbázis szerkezet váltás.
2001. Karácsony27.A példánytáras Corvina beüzemelése.
2002. január - február28.Folyamatos hibajavítás, egyeztetések, kliensek tesztelése.
2002. március29.Elkészült a Szerzeményezési modul, megkezdődött a Központi Könyvtár állományellenőrzése.
2002. április30.Megkezdődhet a tagkönyvtári hálózat informatikai fejlesztése,
megterveztük az egy adatbázisra való áttérést.
2002. október31.Befejeződött a Központi Könyvtár állomány-ellenőrzése.

   A Központi Könyvtár ekkor napi 3000 olvasót szolgált ki a rendszerrel, a háttérben napi 100 bibliográfiai rekord készült el. Ilyen forgalom és feldolgozó munka mellett folyt az elkészült új verziók tesztelése, a specifikációk elkészítése.

   Közben folyamatosan tanítottuk a könyvtárosokat a Corvina kliens programok használatára, a géppel végezhető munkafolyamatokra. Az Informatikai osztály a Központi Könyvtár épületében kapott helyet, így sokszor a kollégák munkaasztalánál folyt az oktatás, a napi munkavégzés közben sajátították el a rendszer használatát.

A tagkönyvtárak csatlakozása a központi adatbázishoz

   2002 a könyvtár életében új korszakot nyitott, 23 tagintézménybe sikerült Internet hozzáférést biztosítanunk az IKB SZT-IS 2-es pályázat keretében, így a Corvina adatbázis távoli kapcsolódási lehetőségéhez is közelebb kerültünk. Elkészült a FSZEK középtávú fejlesztési terve, megterveztük a teljes körű átállást, a központosítást.

Példányadatok betöltése a központi adatbázisba

   A TextLib integrált könyvtári rendszer bevezetése, 1997 óta, a bibliográfiai rekordok rögzítése egy központi helyen történik, majd ezek a rekordok export-import segítségével a főváros hat pontján működő elosztó központok adatbázisaiba kerültek, ahol az adott régióhoz tartozó 15-18 könyvtár példányait érkeztették. A régebbi beszerzésű példányok "honosítása" is ezekben a különálló adatbázisokban történt. A központi könyves és audiovizuális adatbázis teljes mértékben konvertálásra került a Központi Könyvtár nyitására, de a többi négy adatbázis még működött, ezek konvertálására csak 2002 decemberétől került sor. A példányadatokon, a Központi Könyvtárnál szerzett tapasztalatunkra építve, már a konverzió előtt elvégeztük a szükséges módosításokat, azokat elláttuk a kölcsönzéshez szükséges információkkal. Ki kellett dolgozni, hogy a többszörös export-importon átesett példányok a Corvinában a megfelelő bibliográfiai adatokhoz kerüljenek a betöltéskor. Végül 2003 végére kialakult a központi adatbázis, több mint 60 tagkönyvtár állománya lett egybefésülve:

   2004-ben már csak néhány könyvtár példányadata, mintegy 60 ezer régebbi beszerzésű példány hiányzott az adatbázisból. 2005-ben a katalógusban 635.986 bibliográfiai rekord és 2.970.124 példány található.

A gépi kölcsönzés bevezetése

   Nemcsak példányadatokat, hanem olvasói adatokat is konvertáltunk, 1999 és 2002 között hat tagkönyvtárban még TextLib rendszerben vezettük be a gépi kölcsönzést. E könyvtárak olvasói adatait, hogy ne kelljen újra rögzíteni, betöltöttük a központi adatbázisba, mely mintegy 46 ezer olvasói rekordot jelentett. Jelenleg az adatbázis 387.952 olvasói adatot tartalmaz, ennek több mint fele, 182.391, napjainkban is aktív olvasó.

   2003-ban mindössze négy könyvtárban vezettük be a gépi kölcsönzést. Ennek elsődleges oka a pénzhiány volt. Nem volt elegendő munkaállomás és periféria, kicsi volt a sávszélesség, s mindössze 23 tagkönyvtárban volt Internet-kapcsolat, a pályázaton nyert gépeken az olvasók számára Internetet szolgáltattak, nem volt elegendő végpont. A bővítésekre pénzt kellett szerezni, pályázatokon indultunk, hogy tovább tudjunk lépni.

   2003 végén megindulhatott a nagyarányú fejlesztési munka. A négy "gépesített" tagkönyvtár tapasztalataira építve azonban megterveztük a további fejlesztéseket. Bővítettük a tagkönyvtárak számítógépes hálózatait, a fővárosi önkormányzat támogatásával beszereztünk mintegy 200 számítógépet. Ezekkel az eszközökkel 2004 januárjától már folyamatosan tudtuk csatlakoztatni a tagkönyvtárakat a központi adatbázishoz. Az év első felében 19, míg a második felében 40 kölcsönzési hely kezdte meg a központi adatbázishoz csatlakoztatva a gépi kölcsönzést.

   A szakmai beszélgetések állandóvá váltak, minden fórumon a Corvináról volt szó. Folyamatosan segítették egymást a kollégák tanácsokkal, jó szóval, konzultációkat szerveztek a helyi problémákról. A könyvtárosok hamar megszokták a számítógépes munkát, most már az olvasókat tanítják az Internet és a számítógépes adatbázisok, a Corvina-katalógus használatára.

A Corvina használatának elsajátítása

   A Corvina fejlesztői 2000-2001 folyamán több tanfolyamon oktatták a központi részlegek könyvtárosait, katalógus-használati és katalogizáló tanfolyamokon tanulták a Marc katalogizálás szabályait. A kölcsönzési modul használatát már jórészt önerőből, a FSZEK munkatársak segítségével tanítottuk. Saját oktatótermünkben szerveztünk Corvina-használati tanfolyamokat, alkalmanként 20 fő részére. A tanfolyamokat a könyvtárak gépesítésének ütemében szerveztük, mintegy 300 könyvtáros betanítására volt szükség. Készség szinten kellett elsajátítani a Corvina használatát, hiszen a tagkönyvtárakban a könyvtárosok magukra voltak utalva a napi munkában. A tájékoztató munka és a kölcsönzés gépesítése volt napirenden, ezért a tanfolyamokon az Opac és a Circ kliensek oktatására helyeztük a hangsúlyt. Sokan ezeken a tanfolyamokon használtak először életükben számítógépet, az oktatások alkalmával erre is figyelemmel kellett lennünk.

   Később a tanfolyamok átalakultak, konzultációs fórumokká váltak, hiszen akik a gyakorlatban is használták már a Corvinát, tele voltak kérdéssel. A nagyobb kölcsönzőhelyeinken helyben is tartottunk konzultációkat, megtanítottuk a kollégákat a statisztikai adatok lekérdezésére.

   2004 végére minden tagkönyvtár csatlakozott a központi adatbázishoz, ezért a tanfolyamokat felváltotta a levelezés. A kérdéseket és problémákat belső levelezési listákon vitatjuk meg, így kapjuk az ötleteket, mivel könnyíthetné a szoftver még jobban a munkát, milyen problémákat tapasztalnak a távkapcsolattal bejelentkező kollégák a rendszerben. A felhasználók által elkövetett általános hibákat elemezzük, erről folyamatosan tájékoztatjuk a könyvtárosokat, a Corvina felhasználókat, hogy elkerülhessék azokat a jövőben. A levelezőlistákon a verzióváltásokat megelőzően közzé tesszük a program kezelésének módosulásait, a használattal kapcsolatos változásokat, tudnivalókat.

Napjaink

   Az adatbázisban a feldolgozó könyvtárosok a feszített tempójú retrospektív feldolgozás szüksége miatti egyszerűsített leírással rögzített bibliográfiai rekordok kiegészítését folyamatosan végzik. A hibásan rögzített példányadatok helyi részleges állományellenőrzések alkalmával kerülnek javításra.

   2005 a fejlesztések éve. A szerverünket cserélni kellett, mert az 1999-ben üzembe helyezett gép nem győzte kiszolgálni a 60 helyről mintegy 200 gépen érkező kéréseket, lassította a munkát. Nyár közepén helyeztünk üzembe egy új nagy teljesítményű SUN szervert, mely lényegesen gyorsabb az előzőnél. Ezen már Oracle 9.0 verzió alatt futtatjuk a Corvinát.

   Tervezzük a további központosítást, minden könyvtári munkafolyamat automatizálását, pl.:

   A könyvtár nagyságából fakadóan voltak, vannak és lesznek problémák. Sokszor az a baj, hogy a könyvtárosok nehezen tudnak elszakadni a hagyományos munkafolyamatoktól, amikor még számítógép nélkül kellett megoldani bonyolult munkafolyamatokat, illetve a beidegződött szokások blokkolják a munkát. A fejlesztések összehangolására is nagy szükség van, hiszen a Corvina rendszerben már több mint 30 különböző típusú könyvtár szeretne dolgozni.

A Corvina fejlesztése a könyvtárosok támogatásával

   1999 végétől a fejlesztő cég, akkor még Dataware Kft. átadta a "félkész" Corvina rendszert. A tenderben kiírt feltételeket nem tudták azonnal teljesíteni, a fejlesztések a konverzióval párhuzamosan folytak. A rendszert 2000-ben át kellett adni, így néhány kompromisszumos megoldást kényszerűségből elfogadtunk, de tisztában voltunk azzal, hogy a közös munka elkerülhetetlen. 2000 közepéig szinte kizárólag a konverzióval voltunk elfoglalva, nyár végére volt tesztelhető állapotban a könyvadatbázis. Ezután a példányadatok egyeztetése történt, majd a javas kliensek programozása kezdődött, hogy a Központi Könyvtár nyitására legalább a kölcsönzési modul használható legyen. A fejlesztő céggel s annak projektvezetőjével, Czoboly Miklóssal, napi kapcsolatban álltunk, rendszeres munka-megbeszéléseken egyeztettük az előttünk álló feladatokat, beszéltük meg a soron következő fejlesztéseket, s az új verziók tesztelése során tapasztaltakat. A FSZEK legfőbb kívánsága az volt, hogy a Corvina megfeleljen azoknak az elvárásoknak, amelyeket az ajánlati dokumentációban beígért a beszállító.

   A könyvtár megnyitásakor azonban a katalogizáló és kölcsönző modulon kívül más javas kliens még nem volt használható állapotban. A fejlesztőkkel közösen kellett dolgozni, hogy előrébb jussunk. Kialakult egy munkakapcsolat: a FSZEK könyvtár-informatikusai részt vettek a specifikációs munkákban, a fejlesztők programoztak, a könyvtárosok az Informatikai osztály munkatársainak irányításával letesztelték az elkészült programrészeket, majd továbbléptünk a következő feladatra.

Corvina levelezési lista

   Miután a fejlesztések és a hibajavítások párhuzamosan folytak, sokszor lehetetlen volt kideríteni, a felhasználói hozzá nem értés vagy a program hiányossága okozza a hibát, ezért be kellett vonni a könyvtárosokat is a szakmai párbeszédbe. Egyedüli könyvtár voltunk, ahol Oracle alapra került a Corvina, így csak a Központi Könyvtár munkatársainak tapasztalataira támaszkodott a fejlesztés is. Az adatbázis közben folyamatosan növekedett, ami a kisméretű tesztadatbázisokban probléma nélkül működött, az az éles helyzetben megbukott.

   Czoboly Miklós projektvezetővel közösen találtuk ki, hogy létrehozzunk egy "Corvina levelezési listát" ahol a könyvtárosok és fejlesztők is tagok lesznek, és közvetlenebb kapcsolat jön létre. A FSZEK Corvina projekt indítása után majdnem két évvel, 2001. november 14-én a lista első leveléből való idézet (Czoboly Miklós beköszöntője) fogalmazza meg legjobban a célokat.

„A levelező lista sajátosságából adódóan, a kérdések, bejelentések, válaszok mindenki számára láthatók lesznek, így sok, információhiányból eredő félreértést el lehet kerülni. Az is hasznos, hogy fel lehet tenni úgy kérdéseket, hogy nem tudjuk ki illetékes az adott kérdésben. Lehet a listán vitákat kezdeményezni, ötleteket, javaslatokat megvitatni.

Nem fogunk tudni pusztán a lista létezése miatt gyorsabban programokat írni, de a hatékonyabb párbeszéd elősegítheti, hogy a fejlesztés során a jelenleginél jobban figyelembe vegyük az Önök érdekeit.”

   A levelező listát két évvel később országossá bővítettük. Ez akkor történt, amikor a fejlesztéseket az anyacég (T-Systems Dataware Kft.) már nem akarta tovább támogatni, de a fejlesztők tisztában voltak vele, hogy még sok feladat van hátra, és Czoboly Miklós vezetésével megalakult az e-Corvina Informatikai Szolgáltató Kft. A cég legfőbb feladatának a Corvina fejlesztését tekintette. A levelezőlista a Corvinát használó könyvtárosok és a rendszer fejlesztőinek szakmai fórumává nőtte ki magát. Ma már minden közérdekű tudnivalót és fejlesztési kérdést e listán vitatunk meg. A Corvina fejlesztések történetét, a verzióváltásokat, a hibajavításokat nyomon lehet követni a levelező-lista archívumban.
( https://www.fszek.hu/pipermail/corvina/ )

Szakértői csoportok alakulása

   A Corvina fejlesztések támogatója a rendszert használó könyvtárak közös katalogizálására alakított Vocal Egyesület volt. Az Egyesület által felkért könyvtárosokból álló szakértői csoport támogatta már az 1990-es évek végén is a katalogizáló modul fejlesztését. Az Egyesület évente összehívott közgyűlésére meghívta a fejlesztőket is, ahol beszámoltak a Corvina aktuális állapotáról, a cég helyzetéről. A közgyűlések is szakmai fórumként értek véget, hiszen ekkor találkoztak az ország különböző pontjairól érkezett Corvinát használó könyvtárak képviselői is egymással.

   2002-től folyamatosan konzultáltunk más Corvina-használókkal is, egyeztettük a fejlesztéseket, a tapasztalatokat. Időnként bemutatásra került egy-egy új programrész, amely bemutatókon egyre több türelmetlen Corvinás könyvtár képviseltette magát, hiszen mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy lassabban készül a program, mint azt szeretnénk.

   A Vocal Egyesület 2004 őszén újjáalakult, elnökséget választott, majd a fejlesztések modulonkénti támogatására szakmai munkacsoportok alakítására kért fel több kollégát. Ma már kialakult a folyamatos szakmai párbeszéd, az egyetemi könyvtárak - Debrecen, Pécs, Sopron, Szeged - a közművelődési könyvtárakkal karöltve támogatják a fejlesztést.

   A fejlesztések támogatására alakult szakmai munkacsoportok fő feladata az újonnan felmerülő igényeket szakmailag összehangolni, a fejlesztések szükségességét megvitatni a Corvinát használó könyvtárosokkal és az egyeztetett igényeket fontossági sorrendben a fejlesztők elé tárni. A munkacsoportok feladata az új verziók tesztelése, azok hibáinak összesítése és a fejlesztőkkel való kapcsolattartás. Ma már rendszeresen tartunk szakmai konferenciákat, összejöveteleket könyvtárosok és fejlesztők közösen a Corvina fejlődése érdekében.

A Corvina integrált könyvtári rendszer fejlődése

Átállás az Oracle adatbázis kezelőre és a példánytár

   A folyamatos Corvina használat során olyan hiányosságokra is fény derült, amely a fejlesztőket továbbgondolkodásra sarkallta. A problémák megoldására új eszközöket kerestek, a java legújabb eszközeivel fejlesztettek, feltárták az akkori adatbázis-kezelő hiányosságait, az adatbázis-szerkezetének ellentmondásait. Eltelt 2 év, és még mindig nem mondhattuk el, hogy most már minden rendben, készen van a Corvina. A fejlesztők újabb haladékot kaptak, hiszen a rendszer végleges átadására 3 év állt rendelkezésre.

   A legnagyobb horderejű fejlesztésről, hogy miért volt szükség az Oracle-re és milyen előnyök származnak abból, hogy elvégzik a strukturális átalakítást, 2001. decemberében nyilatkozott Czoboly Miklós. Az idézet a Corvina levelezési listáról való:

„Egy esztendeje ilyenkor még csak egy hónappal voltunk túl a könyvtárnyitás (és a Corvina debütálásának) megpróbáltatásain, a rendszer úgy-ahogy már működött. Az év során a program jelentős változásokon ment keresztül, különösen a kölcsönzési modul. Jelentős lépés volt az áttérés az Oracle adatbázis kezelőre, amit sikerült - az átállásnál elkerülhetetlen - problémák viszonylag gyors javításával megoldani. Ez a lépés, a szerver bővítésével együtt azt eredményezte, hogy az ország legnagyobb könyvtári rendszere ma már megbízhatóan és jó teljesítménnyel működik.

A munkánk azonban még nem ért véget. Az év végi hosszabb szüneteket arra használjuk fel, hogy végrehajtsuk az utolsó nagy strukturális módosítását a rendszernek. A mostani módosítás célja kettős:

1. A rendszert kiegészítjük két új modullal: a gyarapítással és a periodikával.

2. Megváltoztatjuk a példányadatok kezelésének módját. Jelenleg a példányadatokat - redundáns módon - a MARC rekordban és a kölcsönzési adatbázisban is nyilvántartjuk, ami néhányszor keveredést, duplikált adatot vagy hiányt eredményezett. Ezt most megszüntetve, kivesszük a MARC-ból a példányadatokat és egységes példánytárban tároljuk. Ez a módosítás minden modult érint program szinten, de felhasználó szinten csak a feldolgozóknak jelent lényeges változást. Ezentúl az Online katalógusból betöltött rekordokban nem lesz 949-es mező. Helyette a Példányadatok menüpontból behívható a példányszerkesztő, és ott lehet a példányok adatait bevinni, módosítani. ….

Minden szándékunk és igyekezetünk ellenére számítani lehet arra, hogy kisebb, nagyobb problémák adódnak majd. Mi azért dolgozunk az ünnepek alatt is, hogy a felmerülő problémák a legkisebb mértékben zavarják meg az Önök munkáját. Hiszünk benne, hogy a zökkenőkön hamar úrrá tudunk lenni, és a változások hamarosan mindannyiuk tetszését elnyeri.”

Katalógus - JavaPAC és WebOPAC

   A kliens csak korlátozottan fedi a könyvtárosi és olvasói igényeket. Az alkalmazás továbbfejlesztése elkerülhetetlen, a keresési stratégiák és az adatok megjelenítésének átalakítása most van folyamatban. A fejlesztések folyamatosan történtek, mégis vannak hiányosságok:

   A Corvina 4-es modulja már alkalmas lesz a több adatbázis egyidejű lekérdezésére, s reményeink szerint év végére elkészül az új verzió.

Katalogizáló modul

   A katalogizálás során a dokumentumok tartalmi feltárására is szükség van. A FSZEK-ben még a korábban használt integrált rendszerben megkezdték az ETO és TO szakjelzetek megnevezéseit is rögzíteni, így a konverzió során az ETO és TO szakjelzetek és megnevezések is konvertálásra kerültek, de ezt a munkát nem akartuk feladni, így a Corvinát is alkalmassá tettük a feladatra. A két jelzet szegmentálása indikátorokkal történt. A szakjelzetekre és a megnevezéseikre külön indexeket biztosítottuk. A még nem rögzített ETO jelzeteket és feloldásukat folyamatosan végezték, így mára már az egész táblázat megtalálható a Corvinában. A szakjelzeteket a 080-as mezőben, feloldásukat a 680-as mezőben láthatjuk. Előnye, hogy az olvasónak (és könyvtárosnak) nem feltétlenül kell tisztában lennie az ETO jelzettel, elegendő, ha Böngészéskor a tárgyszavak index listát végignézi, és látja a témába vágó kereshető kifejezéseket.

   A tartalmi feltárás másik problémája az Authority kezelés. 2002 novemberében elkészült egy munkaanyag, melyben a fejlesztők feltérképezték, hogyan is kezeli le a szoftver a problémát, de idő hiányában csak a legfontosabb és a munkát leginkább gátló javításokat végezték el. A katalogizáló is fejlesztés alatt áll, a Corvina 4-es verziójának tesztelése már folyik.

   A tartalmi feltáráshoz tartozik, hogy a gyűjteményes művek és folyóiratok is feltárásra kerüljenek, az azokban közzétett tanulmányok, cikkek is rögzítve legyenek az adatbázisban. A MARC szabvány lehetőséget ad arra, hogy a megfelelő rekordkapcsolati mezők kitöltésével automatikusan kapcsolódhasson egymáshoz a fő- és részdokumentum. A könyvtári rendszereket ezekre a kapcsolatokra meg kell tanítani, a könyvtáros jogos kívánsága, hogy a lehető legkevesebb manuális munkával elvégezhető legyen az adatrögzítés. Az adatbázisban tárolt különböző típushoz tartozó dokumentumban rögzített tételek visszakeresését is meg kell oldani.

   Későbbiekben szeretnénk, ha a Corvina kiadványok szerkesztését is támogatná, hiszen egy-egy szakadatbázis akkor használható jól, ha a részterületekre önállóan kereshető, s a bibliográfiák publikálására is szükség van. A nyomtatott kiadványok szerepe a számítógépek korában sem kérdőjeleződik meg.

Kölcsönzési modul

   A kölcsönzési modul felel az olvasók és példányok megfelelő szabályok alapján való összehangolásáért, az adatok kategóriákba sorolásával támogatja a könyvtárak számára a megfelelő kölcsönzési politika kialakítását.. Automatikusan legyűjti az olvasói tartozásokat, azokról listák, levelek nyomtatására is van lehetőség. A gyakran keresett példányokra előjegyzés vehető fel. Korlátozottan alkalmas a különböző díjak kezelésére. Vannak még fejlesztésre váró feladatok, ezek specifikálása folyamatosan történik.

Szerzeményezési modul, állomány-nyilvántartás

   A modul fejlesztése 2001 januárjában kezdődött. A FSZEK Szerzeményezési és Feldolgozó osztályának könyvtárosai készítették el a specifikációt, ez alapján történt a programozás. A modul első verziója 2001 októberére készült el, de akkor még csak néhány funkció működött. Időközben átálltunk az Oracle alapra, majd bevezetésre került a példánytáras adatbázis, s a szerzeményezési modul is további kívánalmaknak kellett megfeleljen. A modul használatával egyedül voltunk, a régi x-es gyarapítót nem ismertük, ezért minden részfeladat leképezése a szerzeményező kollégákra várt. Az állomány-nyilvántartási funkcióknak meg kellett feleltetni a programot, ezért minden állomány-mozgást itt szerettünk volna végezni. A keretek kezelésére, a letéti funkcióra és az állomány-ellenőrzésre is fel kellett készíteni a modult. A szoftver első verziójával a Központi Könyvtár mintegy 1,3 millió példányát ellenőriztük.

   Az egyetemi könyvtárak migrációja után a modul további fejlesztésére is sor került. Itt is felmerült az igény, hogy különböző gyarapítási osztályok legyenek kialakíthatóak, nem mindenki számára világos az igényhely, kölcsönzési hely, lelőhely fogalom. A többkötetes művek lekezelése mindenhol másképp történik. Ekkor derült ki az is, hogy a jelenlegi példány-adatlapon kivezetett mező kevés, nem elég rugalmasan alakítható. A MARC szabvány lehetőségeit nem használja ki az adatlap, hiszen nem minden almező kód rögzítésére van lehetőség. A régi kliensben a 949-es mezőn belül az almező kódok használata több rugalmasságot adott. Igaz, a megjelenítésben már korlátozott a szoftver, de rögzíteni bármit lehetett. Tavasszal Szegeden több könyvtár képviselői és a fejlesztők egyeztetésének eredménye, hogy a 949-es almezők is megfeleltetésre kerültek.

   Az új példányok érkeztetésére, címkenyomtatásra és levelezésre is alkalmas, de teljes körű használatba vétele még nem történt meg, ezért a további fejlesztési igényeket is nehéz megfogalmazni. Gyakorlatilag tesztidőszakát éli a kliens, ami hosszúnak ígérkezik, mivel a teljes modult még kevesen használják.

Jogosultsági rendszer

   Nagy előrelépés volt, hogy elkészült a Corvina rendszer-adminisztrációs modulja. Ennek segítségével végezzük el a rendszer-adminisztrációt, vehetünk fel új felhasználót, számára jogokat definiálhatunk, a kölcsönzési helyek, nyitva tartások, lelőhelyek, igényhelyek adminisztrálása itt történik. Korlátozásokat léptethetünk életbe, letilthatjuk a felhasználók jogait és újakat adhatunk a feladatától függően.

   A Corvina ma már képes a felhasználó tevékenységeket is korlátozni, különös tekintettel a kölcsönzési és gyarapítási modulra. További feladat, hogy minden modul jogosultságalapon működjön. A távoli biztonságos munkavégzést még csak korlátozottan kezeli.

Periodika modul

   Legkésőbben a periodika modul készült el. Tesztelése folyamatosan történik. Ma már alkalmas a periodikus kiadványok kezelésére, kötészeti funkcióra, archiválásokat végez. A reklamálási politika jól meghatározható vele. A Marc szabványnak való megfeleltetése nemrég történt meg, a teszteléseket megkezdtük, de hasonló a helyzet, mint a szerzeményezési modullal, a bonyolult munkafolyamatok leképezése miatt kevés könyvtár használja. Teljes körűen senki nem vezette még be.

Statisztika

   Az adatbázisban tárolt információk nemcsak az indexek alapján kereshetőek. Mint minden adatbázis-kezelő, ez is alkalmas arra, hogy bármely rögzített adat alapján listákat generáljunk, azokat különféle módon megjelenítsük. Ehhez azonban némi programozói tudás is szükséges, ezért a modul fejlesztését központilag végzik. A könyvtárosnak az igényeket kell tudni megfogalmazni, amely sokszor nehezebb, mint a lekérdezést elkészíteni. Nehéz definiálni az általánosan minden könyvtárban egyaránt fontos és szükséges statisztikai adatok lekérdezését, a feladatot a könyvtárosok és a programozók szoros együttműködésével lehet megoldani. A fejlesztések folyamatosan történnek. Az új verzió tesztelése zajlik.

Konklúzió

   A Corvina integrált könyvtári rendszer, mint azt az eddigiek is igazolják, 2000 óta folyamatosan működik könyvtárunkban. Egy integrált könyvtári rendszer akkor jó, ha képes valamennyi dokumentumtípus együttes kezelésére, megfelel az állomány-nyilvántartási funkcióknak - ebbe beletartozik éppúgy a napilapok érkeztetése, mint a többkötetes dokumentumok példányainak nyilvántartása - a kölcsönzési munkafolyamathoz szükség van az olvasói és példányadatok megfelelő lekezelésére, a levelezések bonyolítására, és képes megfelelni a statisztikai igényeknek. A FSZEK minden funkcionalitásával együtt szerette volna már kezdetektől alkalmazni, a 60 tagkönyvtár állományát és olvasói adatát egy közös adatbázisba integráltan látni és kezelni, egyben, de szükség esetén akár könyvtáranként legyűjtve az állományegységeket és olvasói adatokat. Szerettük volna elérni, hogy az olvasó a fővárosi könyvtár állományát Budapest bármely pontján ugyanúgy lekérdezhesse, az adatbázisból kiderüljön, mely dokumentumhoz hol férhet hozzá leghamarabb, ha arra azonnal szüksége van, el tudjon menni érte bárhová.

   A fenti hiányosságokkal együtt a rendszer használható. Az online könyvtári rendszerek sajátossága, hogy az informatika fejlődésével az olvasók is egyre többet várnak el a könyvtári rendszerektől. Nagyon fontos, hogy a könyvtárak és könyvtárosok magukénak érezzék a használt rendszert, és meg tudják fogalmazni a fejlesztők, programozók számára az igényüket. Az egyeztetés a legfontosabb feladat, hiszen mint fentiek is igazolják, e nélkül a rendszer nem tud fejlődni. A könyvtári rendszereken kívánt fejlesztési kéréseket specifikálni csak a könyvtáros tudja, a fejlesztők a megfelelően modellezett kívánságokat tudják leprogramozni. Az informatika fejlődésével a szoftverek is folyamatosan fejlesztésre szorulnak, azonban az alapfunkciókat mindig teljesíteniük kell.

Bibliográfia