Útmutató
Útmutató a tananyag használatához
A tananyag szerkezete és felépítése azt a célt szolgálja, hogy egy könnyen tanulható, átlátható, feldolgozható tananyag legyen. Minden elektronikus tananyagot modulokra osztottam, melyek segítségével kisebb egységekben sajátítható el a teljes ismeretanyag. Minden modulhoz több gyakorló feladat is tartozik, melyek segítségével gyakorolható az elektronikus tananyagból megszerzett tudás. A tananyag online tananyag, vagyis a használatához állandó internetkapcsolatra van szükség.
A tananyagban természetesen mindenki számára vannak nehezebben és könnyebben tanulható részek is.
Hasznos lehet, ha a hallgató az elméleti részeknél felidézz egy példát és ahhoz kapcsolódva rögzíti az adott ismereteket. Ha nagyon felkeltette az érdeklődését a tananyag tartalma mindig hasznos az interneten keresni a témához további ismereteket is. Természetesen, amikor bővebb magyarázatra van szükség a tananyagban mindig talál kiegészítő linkeket és forrásokat és ezen kívül az adott tartalomra internetes keresőbe is rákereshet.
A tananyag jellemzői:
- A hallgatók önálló munkájára épül éppen ezért a hallgatók felelőssége a szokásoshoz és a hagyományos tanulási formákhoz képest jóval nagyobb
- Természetesen a hallgatók minden segítséget megkapnak az önálló tanuláshoz
- A hallgatóknak figyelniük kell a követelményekre és az útmutatóra, a tananyagot ezek figyelembevételével dolgozzák fel
- A hallgatók folyamatosan foglalkozniuk kell a tananyaggal
- A hallgatóknak használniuk kell különböző tanulási segédanyagokat
- A hallgatók saját maguk állítják fel a tanulás ritmusát
- gyakorlati tanácsok
- a tanulási idő helyes megválasztása - célszerű délelőtt vagy kora délután, evés után, minden nap nagyjából ugyanabban az időben
- a tanulás helye - célszerű asztalnál, ülve tanulni
- a tanulás módszere - célszerű egyszeri elolvasás után, kijegyzetelni, kiemelni, bejelölni a számunkra fontos információkat, esetlegesen saját példákat írni mellé és újra elolvasni. A tanulás során a koncentráció fontossága elengedhetetlen, ha el szeretnénk sajátítani a tananyagot.
- A hallgatóknak különböző gyakorló és ellenőrző feladatokat kell megoldaniuk.[1]
A számítógép előtt azt interneten keresztül, kényelmesen otthonról elérhető mindaz, amiért a hagyományos oktatási formában még a tanteremben végig kellett ülni az előadásokat.
Ellenőrző kérdések:
A tananyagrészek végén különböző kérdések jelennek meg, amelyeket önállóan megválaszolva a hallgató ellenőrizheti saját tudását.
Offline tevékenységek:
A hallgató látja a feladatot, de nem tud beleszerkeszteni, beleírni és állományt feltölteni. Csak a tesztek kitöltésénél tudja az előre megírt válaszokat kiválasztani.
A hallgató helyes válasz esetén motiváló szöveget kap, míg ha a válasza helytelen, akkor újra át kell néznie a fenti tartalmat és újra megpróbálni a gyakorló feladatot, tesztet.
Tanulási tanácsok
A tananyag tartalmának feldolgozásakor, bármire vonatkoztathatnak, keressenek saját tapasztalatot, eseményt, történetet, írják le a saját véleményüket, amely az adott témához kapcsolódik, ezzel jobban tudnak azonosulni és később a leginkább a saját példákra fognak emlékezni.
A tanulásra fordítható idő elsősorban ajánlás, ettől természetesen el is lehet térni, hiszen mindenkinek más-más a tanulási szokása és módszere. Például ha a tananyag elolvasása közben jegyzetel, többször újra megnézi az adott leckét, ezzel mélyebben feldolgozza és így biztosan több időre lesz szüksége.
A hallgató teremtse meg a nyugodt tanuláshoz hozzátartozó körülményeket, hogy jobban tudjon koncentrálni (hely, időszak, szükséges eszközök, világítás, stb.)
Érdemes az ellenőrző kérdéseket később többször is elővenni és újra megválaszolni. A tanult ismereteket átbeszélni egy kurzustárssal is ez jóval hatékonyabbá teszi a tanulást, így jobban elmélyül az ismeret és azt később könnyebben fel tudjuk majd idézni.
Fogalomtár
A tananyag tartalmában lévő idegen és könyvtári kifejezésekhez kapcsolódó fogalmak és szavak részletesebb kifejtését készítettem el. Kurzusonként készítettem egy fogalomtárat.
Külalakjában tulajdonképpen egy hagyományos szótári formára hasonlít a megjelenése különböző fogalmakkal ellátva. A szerző nincs megjelenítve.
- a szövegben más színnel jelölve egyfajta linkként működve a szavakra helyezve a kurzort rövid fogalommagyarázat jelenik meg
- így olvashatóvá válik a fogalom értelmezése
- célszerű készíteni az ismeretlen kifejezésekről egy saját fogalomtárat is, így a saját kifejezéseikkel, utána járással (megbízható forrásokból) megmagyarázhatja a szavakat
- célszerű összeírni megfigyelési szempontokat és jegyzetelni is, ezzel még jobban elő lehet segíteni a tanulási folyamatot.[2]
[1] E- learninges tananyagfejlesztés módszertani kérdései a felsőoktatásban: http://goo.gl/eTwv0b [Letöltés ideje: 2014.03.08.]